czwartek, 13 października 2022

Bari, 13.10.2022


W Bibliotece De Gemmis istnieją dwa stanowiska komputerowe dla osób niewidomych i niedowidzących ze specjalistycznym osprzętem, typu: skaner do rozpoznawania tekstu i zamiany na tekst mówiony, mysz reagującą na polecenia głosowe. Każdy użytkownik musi stworzyć własny profil głosowy. Do pisania służy Dragon Pad, który przekłada głos na tekst. Do czytania stron internetowych jest zainstalowany program na pendrivie, który umożliwia pracę nieograniczoną czasem. Są dwa rodzaje klawiatur. Jedna z alfabetem Braille'a, druga z dużą czcionką.

Fajne komendy wypowiada się do mikrofonu:

Włączanie: Al lavoro- do pracy

Przerwa: Al riposo  - do odpoczynku

Sala lettura- czytelnia w której są stanowiska dla niedowidzących i niewidomych


Za plecami kolejne zbiory G. De Gemmis w charakterystycznych segregatorach


A to sprzęt z oprogramowaniem. Sama klawiatura Braille'a to koszt 3000 euro.



Jaki ciekawy głos towarzyszył mi podczas "aresztowania" programu.

Ogromna mysz




Tastiera - klawiatura nie należy do łatwych w użytkowaniu, ale młodzi niewidomi są świetnie przygotowani do obsługi nowoczesnych technologii.


Oznaczenie działu z książkami Braille'a i księgozbiór 


Dominują dzieła naukowe. Na zdjeciu są wydania pisane Braillem, są również zawierające dodatkowo tekst pisany dużą czcionką

W księgozbiorze dziecięcym są również książki dla dzieci z dysfunkcją wzroku


W niektórych książkach są ilustracje dotykowe, w innych konwencjonalne lub tylko Braille



Dzisiaj moja relacja jest dość surowa, więc dla podkręcenia atmosfery pokażę miejsca, które odwiedziłam w tych dniach. Przeszłam całą Vecchia Bari - starówkę, bo jest piękna oraz dlatego, że błądziłam, ale wtedy następował efekt zagubionego grzybiarza - znajdowałam najpiękniejsze miejsca,  klimaty i architekturę. Mówią, że wystarczą trzy godziny, żeby zwiedzić Bari. Nieprawda, im dłużej jestem, tym bardziej wydłuża się lista must visit. Ludzie pytają mnie "widziałaś zamek, byłaś w Pinacoteca di Bari, byłaś w kościele pod wezwaniem...?" A ja biegam i wracam późno😀



 

Teatr Margherita zbudowany na wodzie. Dzisiaj jest miejscem wystaw

            

Jestem na wystawie World Press Photo w teatrze Margherita

      


Zwiedziłam wystawę sztuki współczesnej "Kobieta -Morze - Południe" 
w kościele Santa Teresa dei Maschi




W kościele surowo, ale kiedy wchodzi się do krypty, to jakby inny kościół. 
Na zdjęciach Katedra San Sabino



Bari Nuova w dzielnicy francuskiej to zupełnie inne miasto. Przestrzeń i sklepy naj... marek



Ciągle na spacerach zaskakuje mnie mrok. Jednak, wbrew wszelkim opiniom, jest tu bardzo bezpiecznie, a ludzie niezwykle życzliwi. 


Bardzo cieszę się na widok kościoła di Gesu' , bo to oznacza, że prawie jestem na miejscu, że za chwilę wyłoni się Opactwo Jezuitów, gdzie mieszkam (widoczne na zdjęciu), a w pokoju poddam się życiodajnemu jacuzzi.


Alicja w Krainie Czarów
po włosku Alice nel paese delle meraviglie