środa, 12 października 2022

Bari, 12.10.2022
Narodowa Służba Biblioteczna Włoch (SBN) promuje sieć OPAC SBN, która jest zintegrowanym systemem bibliotecznym Italii. Dzisiaj nauczyłam się obsługi programu  tej sieci.
Jest dość intuicyjny, ale wymaga znajomości języka, przede wszystkim w poszukiwaniach zaawansowanych. Tematem moich eksploracji były polonica. Najpierw chciałam znaleźć tytuły Wisławy Szymborskiej - miałam ochotę przeczytać kilka wierszy po włosku, ale w wynikach pokazały się tylko inne biblioteki, nie De Gemmis. Zatem wybór padł na Królową Bonę, wszak odwiedziłam jej miejsce spoczynku kilka dni temu. Znalazłam w tej bibliotece 4 tytuły, z czego jeden muszę zabrać do hotelu, niezwykle ciekawa rzecz.
Pasjonujące jest chodzenie po podziemiach w celu odszukania dzieł. Panuje klimat rodem z "Imienia róży". (Uspokajam - nie mam w zwyczaju ślinienia palca😁). Mija się po drodze pozostałości  architektoniczne sprzed 600 lat i znów wchodzi do kolejnych pomieszczeń z przesuwnymi regałami. W korytarzach stoją roczniki czasopism z początku XXw. i późniejsze. Mimo zainstalowanych wentylatorów wyczuwa się wilgoć, na którą narażone są właśnie czasopisma (książki mają trochę lepsze warunki).


Oto wyniki poszukiwań materiałów o Królowej Bonie. Z dwunastu książek cztery są w zbiorach De Gemmis

Prawie, prawie po podziemiach trzeba chodzić z mapą


Część podziemia jest niezagospodarowana do bibliotecznych potrzeb, za to jakie wrażenia wywołuje!


Prawdziwa zieleń w podziemiach


Mam! Samodzielnie znalazłam książkę. Jaka satysfakcja😁


 


Oto wyniki moich poszukiwań






"Barijskie dokumenty dotyczące Bony Sforza",
a w niej np. zbiór poezji podarowanej rodzinie królewskiej w 1535 roku.
"Godi Polonia inuitta et bellicosa" (w wolnym tłumaczeniu Czerp radość z Polski dumnej i walecznej). Słowa skierowane do Zygmunta I Starego. No takie perełki!

Ze słonecznej Italii,
Alicja