niedziela, 28 sierpnia 2022

Nikozja: Dzień 1/2; Podróż na Cypr na kurs "Erasmus+ Project Management and Coordination" i pierwsze wrażenia.

Cały czas jestem pod wrażeniem, jak ogromne możliwości daje udział w programie Erasmus+ bibliotekarzom z bibliotek publicznych. Oto przed Państwem relacja z pobytu bibliotekarki z Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Olsztynie na egzotycznej wyspie na Morzu Sródziemnym z 9 miesiącami lata i 3 miesiącami wiosny w ciągu roku.



Na Cypr przyjechałam na kurs merytoryczny organizowany w Nikozji przez instytucję Emphasys Centre pt. "Erasmus+ Project Management and Coordination". Podróż samolotem z Polski, a dokładnie z Gdańska zajęła ok. 3,5 h. Pierwszy raz
leciałam tak długo, a ponieważ samolot startował dość późno i miał opóźnienie,  na wyspę dotarłam dopiero ok. 11 w nocy czasu cypryjskiego, czyli 22:00 czasu polskiego. Z lotniska w Larnace odebrał mnie taksówkarz, którego żona pracuje w hotelu, w którym się zatrzymałam. Po drodze do Nikozji dowiedziałam się kilku ciekawych rzeczy o Cyprze, m.in. to, że części grecka i turecka wyspy różnią się bardzo od siebie i że kierowca zdecydowanie woli mieszkać po stronie greckiej, pomimo że jest Turkiem i urodził się po stronie tureckiej.
Od razu po wylądowaniu w Larnace zaskoczyła mnie wysoka temperatura, pomimo nocnej pory. W Polsce panują obecnie upały, ale jednak nocą się ochładza. Tutaj w nocy nadal temperatura przekracza 30 stopni.
Hotel, w którym mieszkam znajduje się w starej części Nikozji. Podobnie jak na całej wyspie i tu widać ogromne wypływy kultury brytyjskiej. Ruch jest lewostronny, a wtyczki w gniazdkach wymagają przejściówek. Jest też plus tej sytuacji, ponieważ jak do tej pory wydaje mi się, że wszyscy Cypryjcyczy mówią płynnie po angielsku. Dzięki kursowi angielskiego w Wilnie w szkole "British School of English" rozmowa w tym języku nie jest na szczęście dla mnie większym problemem:)

Drugiego dnia pobytu zwiedzałam Nikozję na własną rękę,  ale korzystałam również z podpowiedzi właścicieli hotelu, w którym mieszkam. Wszyscy Cypryjcyczy jakich do tej pory poznałam są przemili, uczynni i chętni do pomocy. Czuję się tu naprawdę dobrze. A już jutro zaczyna się mój kurs i prawdę mówiąc, nie mogę się doczekać!

Emilia